-Når får jeg svar på søknaden?
-Listen over søknader som er innvilget blir lagt ut på vår hjemmeside ca. 5 uker etter søknadsfristen. Alle som har hatt en søknad til behandling får tilsendt brev i posten ca. 6 uker etter søknadsfristen. Alle som av en eller annen grunn ikke får søknaden godkjent til behandling får beskjed per e-post.

-Jeg har fått innvilget støtte. Når kan jeg få den utbetalt?
-Alle som får innvilget støtte fra fondet får tilsendt et tildelingsbrev i posten. (Med fonogram- og prosjektstøtte følger også et akseptbrev med kopi som skal signeres og returneres.) Les og ta vare på disse brevene. Mye av det du lurer på, og kommer til å lure på, står der.
Les mer her.

-Jeg har ikke mottatt svarbrev fra FFUK. Hvorfor ikke?
-Dersom du bruker vår digitale søknadsportal må du sørge for at søkeropplysningene stemmer. Disse finner du i menyen til venstre i skjermbildet. Våre brev sendes til den adressen som er oppgitt der. Sjekk at kontaktinformasjonen er oppdatert før du sender inn en søknad.

-Hvem kan det søkes støtte til fra FFUK?
-Det kan søkes støtte til profesjonelle utøvende kunstnere som bor og hovedsakelig har sitt virke i Norge. Med profesjonelle menes de som har det utøvende yrket som sitt hovederverv. Fondsloven definerer musikere, sangere, skuespillere, dansere, sceneinstruktører, dirigenter og andre som gjennom sin kunst framfører åndsverk som utøvende kunstnere.
MERK: Lyd-/lysteknikere, scenografer, koreografer, kostymedesignere mm. regnes ikke som utøvende kunstnere.

-Kan skapende kunstnere som komponister, tekstforfattere, billedkunstnere mm. søke støtte fra FFUK?
-Skapende kunstnere kan ikke søke personlig støtte til seg selv og sin virksomhet, men de kan søke støtte til å honorere utøvere i forbindelse med konserter, forestillinger, visninger ol.

-Kan utøvende kunstnere søke støtte til skapende virksomhet som komponering, skriving av tekst ol., eller til reiser der skapende virksomhet er formålet?
-Nei.

-Kan det søkes støtte til filmprosjekter,  filmmusikk, musikkvideoer, dansefilmer ol.?
-Nei.

-Søknaden min ble avslått. Kan jeg få en begrunnelse?
-Av 4379 søknader som ble behandlet av fondets styre i 2013 ble 26% innvilget. Det betyr at 74% av søknadene får avslag. Blant disse er det mange gode prosjekter og utøvere, men fondet har ikke midler til å støtte alle. Dersom det er særskilte årsaker til at nettopp din søknad fikk avslag, vil du få beskjed om dette.
Søknader som ikke oppfyller fondets kriterier blir ikke behandlet av styret, og søkerne får beskjed om dette per e-post.

 

Søknadsportalen

-Jeg får ikke logget meg på søknadsportalen. Hva skal jeg gjøre?
-Sannsynligvis er din brukerkonto låst, enten fordi du ikke har brukt den på lenge eller fordi du har satt inn feil passord mer enn 5 ganger. For å låse opp en brukerkonto trenger vi ditt brukernavn og e-postadressen brukerkontoen er knyttet til. Send oss en e-post eller ring oss i åpningstiden.

-Jeg får ikke åpnet en lagret søknad. Hva gjør jeg?
-Sannsynligvis bruker du da Windows Explorer. Du må endre innstillinger for kompabilitetsvisning under verktøy i nettlesermenyen. Ring oss i åpningstiden dersom du trenger hjelp med dette. Du kan eventuelt bruke en annen nettleser som Mozilla Firefox eller Google Chrome.

-Jeg får ikke lastet opp vedlegg. Hva skal jeg gjøre?
-Sjekk størrelsen på vedleggene dine. Du kan maksimalt laste opp totalt 10 MB. Pass på at det ikke er andre tegn enn bokstaver og tall i navn på vedlegg. Har du for eksempel et vedlegg som heter «Budsjett-konsert/reise», må du gi vedlegget nytt navn uten anførselstegn, bindestrek og skråstrek.

-Jeg får feilmelding når jeg prøver å sende inn søknaden. Hva er feil?
-Feilmeldingen sier som regel hva som mangler eller er feil. Alle obligatoriske felt må være utfylt. Det vanligste er at søkeropplysninger mangler. Disse skriver du ikke i selve søknaden, men fyller ut i eget skjema første gang du bruker søknadsportalen. Du finner det i menyen til venstre i skjermbildet under «Søkeropplysninger». Sjekk gjerne at søkeropplysningene stemmer hver gang du skal sende inn en søknad slik at vi har riktig kontaktinformasjon på deg.

-Kan jeg fortsatt sende inn søknad på papir?
-Ja, vi tar fremdeles imot søknader på papir, og også per e-post. Vi trenger nå bare ett eksemplar av papirsøknader. Søknadsskjemaer kan lastes ned her. Husk at søknaden må være oss i hende på søknadsfristdagen, datostempling gjelder ikke.
Dersom du benytter vår digitale søknadsportal vil du ha oversikt over - og tilgang til alle dine søknader generert der, samt søknadenes behandlingsstatus. Du vil også tydeligere se hva vi trenger av opplysninger for å behandle søknaden din. Ikke minst vil du spare mye tid på å bruke søknadsportalen.